IMPORT: - Hvorfor finner vi oss i at det selges importerte varer som er påstemplet «Hilsen fra Narvik», «Greatings fra Kolvereid» eller «Troll from the Fjords».  Selv om de ikke kommer herfra? spør reiselivsjournalist Odd Roar Lange.
IMPORT: - Hvorfor finner vi oss i at det selges importerte varer som er påstemplet «Hilsen fra Narvik», «Greatings fra Kolvereid» eller «Troll from the Fjords». Selv om de ikke kommer herfra? spør reiselivsjournalist Odd Roar Lange. (Foto: Flickr / Creative Commons)

MEININGAR

Lefse i plast og suvenirar frå Kina – er det dette me vil ha?

– Norge flommer over av dette. Hvorfor finner vi oss i det, spør reiselivsjournalist Odd Roar Lange seg i dette meiningsinnlegget.

Meiningar: Norge er verdens beste land for lokalmat og kortreiste opplevelser. Allikevel bruker vi ferien til å kjøpe mat og drikke som hører hjemme alle andre steder enn i kroppen din.

Og vi kjøper gjenstander som aldri burde havnet i bagasjen din.

FRUSTRERT: Reiselivsjournalist Odd Roar Lange er lei av at turistnæringa i Noreg sel masseproduserte suvenirar i staden for å løfta fram lokalvarene. Foto: Privat

Bærekraftig reiseliv er et satsingsområde som Norge bruker flere tialls millioner på i år. Allikevel finner vi oss i at det selges importerte varer som er påstemplet «Hilsen fra Narvik», «Greetings fra Kolvereid» eller «Troll from the Fjords». Selv om de ikke kommer herfra.

Det er trist og det er uforståelig. Og på tide å gjøre noe med det, siden alle vet at det er smart å endre dagens praksis. Men, jeg har ennå ikke sett stor vilje til å ta tak i utfordringene. Snarere tvert i mot. For nå dukker stadig nye suvenirbutikker opp. Spesielt, og forståelig nok, der turister flest ferdes. Ved cruiseterminaler, nasjonale turistveger og populære hotell.

I mindre byer risikerer du, dersom du ankommer på kveldstid eller en søndag, at det kun er suvenirbutikken som er åpen. Dermed er suvenirer fra Kina det eneste turisten fra Kina får kjøpt med seg fra Norgesbesøket.

Dersom ikke selgerne tar et ansvar så får vi håpe at kundene gjør det. Det er lov å drømme. Og det er fremfor alt lov å håpe at drømmen går i oppfyllelse. 

Kva meiner du? Send oss eit meiningsinnlegg på tips@porten.no

Øl og krøll

Øl fra internasjonale storkonsern burde vært stuet langt bak i kjølerommet for alltid, mens det lokale ølet fra småskalaprodusenten burde stått forrest. Ellers forsvinner det lokale. Og da har vi bare det dårlige tilbake.

Jeg har ikke en eneste gang på mine reiser drømt om eller spurt etter fabrikkøl. Det har sannsynligvis ikke du heller?

Men jeg spør mange ganger etter den lokale smaken. Og jeg har aldri blitt skuffet. Det er ikke en eneste grunn til å reise på ferie for å drikke øl fra industrigiganten Carlsberg. Men det er mange grunner til å la være.

Det er heller ingen grunn til å besøke en av Norges nasjonale turistveger for å stoppe ved en kafé og spise plastinnpakket lefse. De burde rett og slett vært kastet i søpla en gang for alle. Ikke er det mat for mennesker, og ikke er det dyrefôr heller.

For ikke snakk om fingerbøll, troll, snapseglass eller t-skjorter med en påtrykt «hilsen fra ...». Jeg kan garantere deg at suveniren vanligvis ikke kommer fra stedet den utgir seg å komme fra. Det kommer fra Taiwan eller Kina. Eller Russland. I alle fall ikke fra Norge. Det finnes norske trollfabrikker. Men de selger neppe varene dine der du er.

Ta tilbake hyggen

Norge er et land som liker å tro at vi er best i alt (bortsett fra herrefotball). Vi er lykkeligst, er på helsetoppen, inntektstoppen, skisport-toppen, og en haug andre topper.

Hvorfor lurer vi oss selv og tilreisende gjester til å kjøpe dritt? Vil du med hånden på hjertet anbefale noen å kjøpe import-suvenirer ? Norge har noe av verdens beste drikkevann. Hvordan kan det ha seg at vi importerer vann fra Italia?

Eller vil du anbefale noen å kjøpe en Ringnes/Carlsberg pilsnerøl fremfor et lokalbrygget øl med sjel og med smak? Eller anbefaler du halvfabrikat middag på en restaurant tilknyttet dens upersonlig kjede?

Nei, jeg tror ikke du gjør det. Og med mindre du kan gjøre noe helhjertet og med entusiasme og begeistring så skal du heller ikke gjøre det.

Danskene er i ferd med å ta fra oss ordet hygge - enda de innrømmer at det egentlig er norsk. Det er på tide å ta det tilbake.

Slå et slag for lokalvarer

Bruk sommeren til å slå et slag for lokale restauranter der du er. De som vet forskjellen på god mat og «luremat» . Gi også blaffen i liksomsuvenirene. Lær barna dine at kvalitet koster litt ekstra, men varer mye lengre, og er viktig for at de lokale håndverkerne skal ha noe å leve av.

TURISTATTRAKSJON: Flåmsbana trekk mange turistar kvar sommar. Foto: Truls G. Sylvarnes / Arkiv

Drikkekopp i plastikk fra Kina? Eller drikkekopp fra den lokale keramikeren? En fleeceteppe laget av plastikk fra lavpriskjeden på hjørnet? Eller et kvalitetsteppe fra det norske veveriet - som du kan ta frem også når høsten kommer, når du tenner noen stearinlys og skal hygge deg.

Det er ikke slik at det er «alle de andre» som må gjøre noe.

Vi må bidra alle sammen: Du og jeg. Da kan vi få gjort noe med det. Og da kan Norge bli det vi ønsker at det skal være: Et land for bærekraft - der det er bra for lokalmiljøet, bra for turister og bra for økonomien. Og naturligvis bra for naturen.

Bærekraft er ikke bare noe de andre skal beskjeftige seg med. Det er ditt ansvar. Og det er mitt.

Derfor styrer jeg unna de amerikanske kaffebarene når jeg er i Danmark. Det er mange gode og lokale. Derfor kjøper jeg en Christiansø-øl fremfor en Grøn Tuborg. Og derfor kommer jeg hjem med noen fine og morsomme bilder, laget av en lokal kunstner.

Og det samme gjør jeg når jeg reiser i Norge. Det koster så lite. Men det betyr så mye.

Innlegget stod først på reiselivssida thetravelinspector.no. Gjengjeve etter avtale med forfattar.  

Til toppen