INTERNASJONAL MERKSEMD: Søsterskipet Vision of the Fjords har vunne fleire prisar, òg utanfor landegrensene. No er det oppfølgaren Vision of the Fjords som vil stela merksemda. (Foto: Halvor Farsund Storvik)
GREI UTSIKT: Sjølv bakerst i båten er det lite du høyrer til propellane. I staden kan du nyta utsynet over verdsarven. (Foto: Halvor Farsund Storvik)
SØSKENKJÆRLEIK: På turen inn til Flåm utvikla det seg til eit kapplaup mellom Future of the Fjords og søsterskipet Vision. (Foto: Halvor Farsund Storvik)
NOKO Å BITA I: Passasjerbåten har sjølvsagt kantine, men noko svele var ikkje å sjå på menyen under prøveturen. (Foto:  Halvor Farsund Storvik)
INTERNASJONAL MERKSEMD: Bransjejournalistane følgde nøye med under presentasjonsrundane, der både båtbyggjarane, underleverandørane og eigarane i The Fjords fortalte om utviklinga av båten. (Foto: Halvor Farsund Storvik)
SJEFEN: Rolf Andre Sandvik, dagleg leiar i The Fjords, har trua på at framtida er elektrisk. (Foto:  Halvor Farsund Storvik)
SPARTANSK: Interiøret er enkelt, for å ikkje ta vekk merksemd frå utsikta. (Foto: Halvor Farsund Storvik)
PANORAMA: Sjølv under dekk sørgar store vindauge for at utsikta er sikra. (Foto:  Halvor Farsund Storvik)
NASJONALROMANTISK: Nærøyfjorden viste seg frå si beste side i vårsola under presseturen. (Foto: Halvor Farsund Storvik)
STOLT BÅTBYGGJAR: Tor Øyvind Aa, administrerande direktør i Brødrene Aa i Hyen, var stolt over å få visa fram båten i aksjon på fjorden. (Foto: Halvor Farsund Storvik)
TOPPETASJEN: Båten har karakteristisk design, som òg tek omsyn til dei med ulike funksjonshemmingar. (Foto: Halvor Farsund Storvik)
IDYLL: Frå toppetasjen har du panoramautsikt i alle retningar. (Foto: Halvor Farsund Storvik)
GOD REKKEPLASS: Sjølv når alle passasjerane er på dekk, skal kvar enkelt ha ein meter rekkverk for seg sjølv. (Foto: Halvor Farsund Storvik)

Viste fram heilelektriske Future of the Fjords til internasjonal presse

Banebrytande og utsleppsfri båtteknologi lokka journalistar frå heile Europa til Nærøyfjorden. Men kapteinen ser òg andre fordelar med å satsa elektrisk. – Det er litt som å køyra ein Tesla, seier han.

Aurland: Den byrjar ikkje å gå i rute mellom Gudvangen og Flåm før 15. mai. Men tysdag fekk journalistar og redaktørar frå internasjonale bransjeblad vera med på prøvetur med Future of the Fjords.

Kombinasjonen rein elektrisk framdrift, karbonmateriala den er laga av, og den slåande utforminga, gjer det til ei nyheit folk er villige til å reisa langt for.

NOTERTE FLITTIG: Amerikanske Paul Hockenos likte det han såg ombord i Future of the Fjords Foto: Halvor Farsund Storvik

– Det er på høg tid at skipsindustrien skjerpar seg. Med båtar som denne har Norge vist at elektrisk framdrift er mogleg å få til, seier Paul Hockenos, amerikansk journalist og forfattar, med base i Berlin.

– Banebrytande

Til forskjell frå dei fleste andre ombord skriv han for den generelle lesaren, ikkje berre dei spesielt skipsinteresserte. Artiklane hans har dukka opp i publikasjonar som The New York Times, Newsweek, The Nation og Foreign Policy.

Hockenos trur historia om den nyskapande passasjerbåten på norske fjordar vil fenga. Ikkje minst no når klimaendringane opptek stadig fleire.

– Norge er med rette kjende for fjordane og den fantastiske naturen. Då er det ei merkeleg motsetning at folk kjem siglande på skitne cruiseskip for å sjå dei. Arbeidet Norge gjer for å elektrifisera ferjer og passasjerbåtar er banebrytande, og vil forhåpentlegvis inspirera andre, seier han.

Fekk oppleva elektrisk aksellerasjon

Fleire av dei internasjonale journalistane hadde merka seg at Norge nyleg forplikta seg til å stenga norske verdsarvfjordar for forureinande cruiseskip og ferjer seinast innan 2026.

Kathrin Lau, sjefredaktør i tyske Schiff & Lafen, trur strengare lovverk vil pressa seg fram i heile bransjen, òg internasjonalt.

– Alle eigarar i den maritime industrien bli tvungne til å tenka nytt rundt framdrift. Dette fartøyet er heilelektrisk, og slik sett eit viktig første steg, seier ho.

Midt ute på Aurlandsfjorden gir kapteinen maks fart framover for å visa pressefolka kva skuta er god for. På testturar har dei greidd null til tjue knop, eller 37 kilometer i timen, på 25 sekund.

– Det er veldig fort for å vera ein såpass stor båt. Det er litt som å køyra ein Tesla, du får all krafta med ein gang, seier John Nauckhoff, kaptein på Future of the Fjords.

– Sidan har me finjustert maskinene litt, slik at me ikkje skal få fartsbot, seier han, og ler godt.

KAPTEIN: Kaptein John Nauckhoff seier det ligg mykje omtanke bak designet på båten. Men han set og pris på aksellerasjonen den elektriske drivkrafta gir han. Foto: Halvor Farsund Storvik

Praktisk design

Svensken er stolt over å ha fått vera med i byggjinga av både denne båten, og søsterskipet Vision of the Fjords.

– Å sigla gjennom ein verdsarvfjord slik som dette og vita at du ikkje er til skade, er heilt fantastisk, seier han.

Det spesielle designet til Vision og Future of the Fjords har fått mykje merksemd. Fleire har påpeika likskapen til den norske operaen, eller hårnålssvingane du finn i til dømes Trollstigen, eller opp til Tindevegen frå Øvre Årdal.

Men kapteinen seier det praktiske har vore like avgjerande for formgjevinga som det estetiske.

– Det unike er at du har fire hundre sitteplassar, og frå alle plassane har du god utsikt. Om alle bestemmer seg for å gå ut, så har me 400 meter rekkverk. Det betyr at alle får èin meter rekkverk kvar. Sidan du har ulike dekk, så er det ingen som sperrar utsikta for deg heller, seier han.

GRØN FRAMTID: Strengare regelverk vil tvinga fram nyskaping òg i skipsfarten, trur Kathrin Lau i tyske Schiff & Hafen. Foto: Halvor Farsund Storvik

– Vinn-vinn

Utsikta er eitt sentralt moment bak designet, men det ligg òg mykje hjernekraft bak den universelle utforminga. Alle skal ha tilgang til heile båten.

– Uansett om du sit i rullestol eller har vanskeleg for å gå, så kjem du deg opp til det øvste dekket, seier Nauckhoff.

Vision of the Fjords har kosta omtrent 130 millionar kroner å bygga. Staten har bidrege med 17 millionar, eller litt under halvparten av ekstrakostnaden med å gå heilelektrisk. 

Amerikanaren Hockenos er imponert over å sjå at det private og det offentlege kan jobba saman for å få til endring.

– Det kanskje dyrare å bygga desse skipa, i allefall før du får til masseproduksjon, men det er billegare å driva dei. Eg meiner du har ein vinn-vinn situasjon, som vil bli plukka opp av andre land, seier han.

Til toppen